Week 3
9 maart 2009 - Cape Town, Zuid-Afrika
De week is weer voorbij en er is redelijk veel gebeurd. Het weekeinde was voorbij natuurlijk bij Hermanus en er stond mij een hele nieuwe week te wachten.
Laat ik als eerste beginnen met het werk.
Maandag en dinsdag hebben ik en mijn andere medestudenten een rondleiding gekregen bij een aantal "homes". Van de duurste wijken tot de zo geheten Townships. Het is eigenlijk best wel logisch in elkaar gezet hoe CPOA werkt. De rijke mensen ondersteunen de mensen in de arme wijken. Ofwel de rijke mensen kopen huizen in een speciaal dorp voor bejaarden, zodat de arme mensen een droog broodje kunnen krijgen.
Het erge was nog wel toen we in de Cape Flats waren. Dit zijn de "Homes" zoals ze in de townships genoemd zijn. Daar hebben ze "Homes" midden in zo'n township staan die bewaakt worden door de gangsters die in diezelfde straat werkzaam zijn. Hoe gek is dat. Ook een rare belevenis is dat de arme mensen dolgelukkig zijn met het gene wat ze hebben (en dat is niet veel) en dat de rijke mensen zitten te zeuren over het feit dat hun toetje niet "up to standards" was. De mensen in de townships hadden het echt erg. Ze werden maar 1x in de week gewassen. Alles stonk naar pis en ze hadden totaal geen privacy. Ze sliepen met zes man of meer op een kamer. Het leek wel alsof je in de jaren 60 ofzo was beland. Zo zagen die huizen eruit.
Toen we over die schock heen waren over hoe die mensen erbij leven gingen we naar het andere uiterste. Een dorp dus voor ouderen. Zeer luxe allemaal en ook zeer groot opgezet. Dinsdag hebben we eigenlijk alleen maar de betere huizen gezien.
Woensdag zijn we weer begonnen met "werken". We zijn nu aangekomen bij Fairmead Court. Een tehuis voor de wat rijkere mensen dan normaal, maar nog niet de top. Hier zijn we de dag begonnen met een kopje koffie om 9 uur. Daarna hard werken (kuch). Tussen 10 en 11 werden we helaas onderbroken van het harde werken voor een welverdiend kopje koffie met sandwiches. Daarna weer druk aan het werk (kuch kuch). Om 1 uur werden we dan ook weer gestoord omdat het lunchtijd was. Dus helaas moesten we ons werk stopzetten. Het lunch was zeer normaal. Gewoon 4 gangen... Eerst een soepje, daarna een salade van vis, een hoofdgerecht van lam of pasta en een heerlijk desert van ijs met vers fruit. Zeer vervelend allemaal. Na het lunchen gingen we hard aan het werk. Na een interview te hebben gehouden met de manager zijn we na onze harde werkdag dan ook om 1500 maar weg gegaan voor onze welverdiende rust. Maar wacht...de nachtmerrie is nog niet voorbij. We moeten hier tot minstens volgende week vrijdag hier rondhangen. Elke keer weer dat lunchen e.d. Zeer vervelend allemaal. Ondertussen zaten we natuurlijk wel te denken aan die arme mensen in de Cape Flats en hoe we hun leven konden verbeteren.
Zo nu die nachtmerrie voorbij is iets over de overige activiteiten van de afgelopen week. opzich niet zoveel eigenlijk. Gewoon eten, drinken en feesten met af en toe ook nog wat slaap. Donderdag en vrijdag was het ontzettend warm. Toen was het over de 40 graden buiten in de zon. Dus meteen na het lunchen waren we naar huis gegaan om verkoeling op te zoeken in het zwembad. We hebben ook heerlijk gebraaid natuurlijk. Lekker biertje erbij en heerlijk eten. Zaterdag zijn we met een groep van 30 man ongeveer wezen paintballen in een natuur reservaat. Was allemaal zeer leuk. Helemaal in de zwembroek aangezien ik geen oude broek bij me had. Maar goed het viel allemaal wel mee. Heb nu wel een paar blauwe plekken, maar niets bijzonders. Daar hebben we trouwens ook voor het eerst de wilde baviaanen gezien. Zeer schatte beestjes van een afstand. Die avond zijn we wezen stappen. Was zeer gezellig. Veel super dronken mensen gezien daar. Alles ging om 4 uur dicht dus toen gingen wij ook maar weer. Maar de majito's waren wel weer super lekker. De volgende dag, of eigenlijk die zelfde dag nog zijn ik, Sander en Johannes naar muizenberg gegaan om te gaan surfen. Niet met een zijl, maar met een board de golven trotseren. Zeer intensief moet ik zeggen. Heb nu heerlijk spierpijn.
Nou dat was week 3 voor mij. Zeer actief geweest en veel gezien. Heb niet zoveel foto's gemaakt, maar zal diegene die ik heb er wel binnenkort opzetten. Het vervelende is dat het zeer moeilijk is om bepaalde dingen in woorden uit te drukken. Zoals de townships, dat moet je gewoon ervaren. Ik ga binnenkort een tour doen in zo'n township, misschien dat ik het dan beter in woorden voor jullie kan uitdrukken.
Nou groeten uit cape town met ongeveer 30 graden nu.

Goed dat was Leon.
Stuur even wat warmte naar ons.
Doei.
heerlijk dat warme weer wij zijn een beetje jaloers.
wij kijken uit naar de foto,s van je verhaal.
veel plezier nog en de gr.a. en a.
Wij hebben de foto's gezien. Zijn Mooi. Het is koud hier. Vermaak je je nog een beetje? Heb jij de kaartjes intussen binnen?
Groetjes van Opa en oma